ALMERE - Wat is de waarde van je onderneming? Als ondernemer mijmer je wellicht over de toekomt van de organisatie. Waar liggen de kansen de komende jaren? In welke richting wil je het bedrijf laten groeien? Ben ik nog wel de juiste persoon om het pad richting dat doel vorm te geven? Wanneer je steeds vaker over dat laatste twijfelt, kan de verkoop van je bedrijf het overwegen waard worden. Dat geldt bijvoorbeeld ook, wanneer je ergens in de komende jaren met pensioen wilt gaan. Het verkopen van een onderneming bestaat uit verschillende stappen. Het vaststellen van de bedrijfswaarde aan de hand van een bedrijfswaardering is daar een voorbeeld van. Hoe bepaal je echter wat een bedrijf waard is? Welke methoden kun je gebruiken om hier een inschatting van maken? In dit artikel lees je er meer over.
Waardebepaling op basis van de EBITDA
Bij een bedrijf kopen is het niet ongebruikelijk dat een verkoper de prijs van de eigen onderneming uitdrukt in een x aantal keer de EBITDA. Men noemt dit ook wel een multiple. Zou je een multiple van vijf aanhouden bij een EBITDA van een miljoen, dan is de organisatie grofweg vijf miljoen euro waard. De gehanteerde multiple verschilt onder meer per sector en wordt vaak gebaseerd op vergelijkbare transacties uit het verleden. Heel nauwkeurig is een dergelijke inschatting van de waarde van een bedrijf niet. Waren de omstandigheden op het moment dat deze vergelijkbare transacties plaatsvonden gelijk? Ging het om hetzelfde type koper? Enzovoorts. In beginsel geldt dat bedrijven lastig met elkaar te vergelijken zijn.
DCF-methode als alternatief voor EBITDA
Er zijn meer mogelijkheden om de waarde van een bedrijf in te schatten. Het gebruik van de DCF-methode is er een voorbeeld van, waarbij DCF staat voor Discounted Cash Flow. Deze methode richt zich niet uitsluitend op de historische cijfers van een organisatie, maar juist op de verwachte toekomstige kasstromen. Deze verwachte operationele vrije kasstromen worden vervolgens verdisconteerd naar de actuele waarde ervan. Belangrijk is het hierbij om rekening te houden met het tijdsaspect en risicoprofiel van een onderneming. Immers, een hoog risico betekent een kleinere kans op het daadwerkelijk realiseren van deze kasstromen. In vergelijking met de EBITDA-methode is deze DCF-methode aanzienlijk nauwkeuriger.
Lagere bedrijfswaardering door dealbreakers en prijsverlagers
Dat een onderneming een multiple van de EBITDA als vraagprijs aanhoudt betekent niet, dat dit bedrag ook daadwerkelijk betaald zal worden. Er zijn verschillende potentiële dealbreakers en prijsverlagers, die de onderhandelingen kunnen bemoeilijken en mogelijk leiden tot een lagere bedrijfswaardering. Bij deze dealbreakers kun je denken aan de juridische documenten die met afnemers of leveranciers opgesteld zijn. Mogelijk heeft een grote afnemer het recht om het contract eenzijdig op te zeggen, op het moment dat van eigenaar gewisseld wordt. Evenals dat een leverancier wellicht kansen ziet om de voorwaarden uit een dergelijk contract te gebruiken, om bij het wisselen van eigenaar nieuwe prijsafspraken te maken.
Intern kan meespelen dat sommige belangrijke medewerkers mogelijk geen concurrentiebeding in hun arbeidsovereenkomst hebben staan. Dit maakt het voor hen eenvoudig om over te stappen naar de concurrent bij een bedrijfsovername. Iets wat een risico vormt voor potentiële kopers.
Prijsverlagende factoren bij verkoop van een bedrijf
Naast dergelijke dealbreakers zijn er verschillende factoren die prijsverlagend kunnen werken. Denk bijvoorbeeld ook aan de afhankelijkheid die het bedrijf heeft van specifieke klanten. Zou zo’n klant de samenwerking met de organisatie beëindigen, dan heeft dat een grote impact op het bedrijfsresultaat. Het vormt een risico voor kopers. Of denk aan een situatie waarbij een verkoper niet in staat is om kritische bedrijfsgegevens met geïnteresseerden te delen, als gevolg van een slecht ingericht IT-landschap. Dit maakt het voor kopers lastig om de eigen risico’s bij een bedrijfsovername in te schatten, waardoor kopers geneigd zijn om minder op de onderneming te bieden.