‘Waar wordt gewerkt, worden fouten gemaakt,’ is een uitspraak die je ongetwijfeld vaak voorbij hebt zien komen. En dat is ook een waarheid als een koe. Een foutje maken is doorgaans ook helemaal niet erg, maar dit geldt wel voor ‘grotere’ problemen. En dan gaat het over problemen die een grote invloed hebben op de gehele bedrijfsvoering.
Maar wat zijn dan veelvoorkomende problemen op de werkvloer en wat kan je eraan doen om ze te verhelpen of te voorkomen dat ze überhaupt ontstaan?
Te weinig waardering
Waardering krijgen voor je wie je bent en wat je doet: in principe vindt vrijwel ieder mens dat belangrijk. Helaas is het in onze Nederlandse cultuur niet heel gangbaar om waardering te tonen. De Nederlander wordt immers als nuchter gezien en wordt bijvoorbeeld nerveus als die complimenten moet geven, ook al bedoelen we het wel heel goed of willen we het graag zeggen.
Als werkgever is het wel belangrijk om een dergelijke complimenten-omgeving te stimuleren, want ieder mens, hoe nuchter ook, heeft toch behoefte aan deze waardering. Dat draagt direct bij aan de werknemerstevredenheid en zorgt voor meer motivatie, een betere sfeer en ga zo maar verder. En waardering uit zich uiteraard ook op verschillende andere manieren. Denk aan het geven van kerstpakketten 2025. Koop bijvoorbeeld mooie kerstpakketten voor vrouwen en uiteraard ook voor mannen!
Ongewenst gedrag
Een ander veelvoorkomend probleem op de werkvloer: ongewenst gedrag. Dit is een overkoepelende term en het gedrag kan zich op verschillende manieren manifesteren. Allereerst heb je uiteraard pestgedrag. Vaak wordt dit geassocieerd met kinderen op het schoolplein, maar helaas komt het ook voor bij volwassenen.
Je kunt dan denken aan vernederende opmerkingen, roddelen, uitsluiten en ga zo maar verder. Als werkgever heb je de verantwoordelijkheid om hierop toe te zien en bijvoorbeeld vertrouwenspersonen aan te stellen. Maar ongewenst gedrag kan zich ook op andere manieren manifesteren. Denk aan intimidatie, discriminatie en zelfs geweld. Het garanderen van een veilige werkplek is voor het grootste deel de verantwoordelijkheid van de werkgever.
Een hoge werkdruk
Af en toe kan het even wat drukker zijn en dat is ook positief voor het bedrijf. Dat betekent immers dat er meer omzet wordt gegenereerd en daar heeft iedereen baat bij. Maar een te hoge werkdruk is uiteraard niet goed. Dat kan namelijk veel ernstige gevolgen hebben. Een te hoge werkdruk brengt namelijk zowel mentale klachten als fysieke problemen met zich mee.
Denk aan hoofdpijn, oververmoeidheid, meer prikkelbaar, slecht slapen en ga zo maar verder. Een te hoge werkdruk is zo ook nadelig voor de werkgever. Er worden dan immers meer fouten gemaakt, er is meer kans op uitval en ga zo maar verder. Daarom is het belangrijk om dit goed in de gaten te houden, een beleid op te stellen, gesprekken te voeren en nog meer maatregelen te nemen.