Digitale entertainment is groter dan ooit: in 2024 speelden 27% van de volwassenen met regelmaat online een spelletje, en het online streamen van films en series is inmiddels een nationale hobby. De opkomst van nieuwe technologieën, en veranderingen in de wensen van consument zorgen ervoor dat de entertainmentindustrie constant aan het evolueren is. Dit zijn de grootste trends in 2025, en hoe jij hier van kan profiteren.

Blockchain technologie binnen de streaming sector

Bitcoin zette rond 2011 de financiële sector op zijn kop en alhoewel cryptovaluta razendpopulair blijft als beleggingsmiddel, heeft blockchain technologie tegenwoordig veel meer te bieden dan anonieme betalingen zonder transactiekosten.

Streamingdiensten zoals Audius en Livepeer willen artiesten en videomakers meer zeggenschap en controle geven over financiële stromen door transparante betalingen en een gedecentraliseerd platform voor het delen van media aan te bieden.

Deze streaming diensten zijn, in tegenstelling tot mediagiganten zoals Netflix, Disney en Spotify, compleet gratis voor gebruikers.

Audius maakt bijvoorbeeld gebruik van een gedecentraliseerd opslagsysteem waardoor er geen platenlabels nodig zijn om de muziek uit te brengen en te beheren. Artiesten worden voor streams uitbetaald in $AUDIO tokens, een unieke munt die vervolgens kan worden omgezet in fiat valuta.

Gaming en crypto

Ook de game industrie plukt de vruchten van blockchain technologie op verschillende manieren. Crypto casino’s zijn een van de grootste trends binnen de kansspelsector in 2025. Bij een crypto casino kunnen spelers compleet anoniem gokken met minder beperkingen dan bij reguliere aanbieders.

Bij deze aanbieders is het aanleveren van een identiteitsbewijs namelijk niet nodig tijdens het aanmaken van een account. En aangezien je niet stort via je bankrekening maar via een crypto wallet, is het makkelijker jouw persoonlijke gegevens te beschermen.

Daarnaast past crypto perfect binnen de kansspelsector, waar snelle betalingen en lage transactiekosten zeer gewenst zijn. Tot slot is spelen bij een crypto casino een van de leukste manieren waarop liefhebbers van digitale valuta hun favoriete munten kunnen gebruiken.

Door de opkomst van play-to-earn (P2E) spellen, kan je zelfs zonder storting crypto verdienen met online games. Bij deze spellen kun je cryptovaluta en NFT’s verdienen door in-game doelen te bereiken.

Er bestaan al aardig wat gratis P2E games die zijn geïnspireerd op populaire mobile games zoals Hearthstone en Pokemon GO.

Digitale P2E kaartspellen zoals Gods Unchained stellen spelers zelfs in staat om officieel eigenaar te worden van de items die zij in-game vrijspelen. Deze NFT’s kunnen vervolgens worden verhandeld op speciaal hiervoor ingerichte marktplaatsen.

De kracht van gratis proefabonnementen

De digitale consument wordt steeds kieskeuriger, en dit zorgt ervoor dat dienstverleners zich slim op de markt moeten positioneren. Waar Netflix lang koning onder de streamingdiensten was, zijn er inmiddels voor filmliefhebbers genoeg alternatieven zoals Disney+, Amazon en NLZiet.

Het is voor een consument simpelweg niet haalbaar om abonnementen af te sluiten bij alle streamingdiensten, en consumenten besteden steeds meer tijd aan het uitzoeken van de meest voordelige dienstverleners met het beste aanbod.

Opvallend is dat streamingdiensten het rondneus gedrag van de consument lijken te ondersteunen. Vrijwel alle grote media platformen bieden online proefabonnementen aan.

Op deze manier kan je het aanbod, de gebruikerservaring en de prijs-kwaliteitverhouding van elke streaming gigant zelf beoordelen. Dit levert niet alleen de consument veel op.

Streamingdiensten maken gebruik van complexe algoritmes en gepersonaliseerde catalogussen. Deze bedrijven zijn er dus van overtuigd dat hun dienst zo goed is, dat je uiteindelijk toch een abonnement zal afsluiten.

Daarnaast produceren Netflix en Amazon hun eigen originele series, die alleen beschikbaar zijn op deze platformen. Aardig wat enorme hits zoals Wednesday , Stranger Things en The Witcher zijn alleen op Netflix te bekijken.

Door kijkers te interesseren in deze kijkcijferkanonnen tijdens een proefabonnement, verbeteren ze de kansen dat gebruikers verlengen na afloop.

Tot slot kunnen deze tech giganten waardevolle gebruikersinformatie inwinnen en hun diensten verbeteren door zoveel mogelijk mensen een proefabonnement aan te bieden.