ALMERE - De Almeerse Uitdaging is, in aanwezigheid van Minister van Financiën Wopke Hoekstra, feestelijk van start gegaan in de Nieuwe Bibliotheek.

Samen met wethouder Froukje de Jonge en Monique van de Wakker, voorzitter van de Almeerse Uitdaging, gaf hij het startsein voor de goede doelen marktplaats van Almere. Om de lancering te vieren bood Vis-a-Vis 400 entreekaarten inclusief diner voor hun voorstellingen aan. De Almeerse Uitdaging maakt het eenvoudig voor bedrijven en organisaties om elkaar te vinden voor matching bij goede doelen en initiatieven voor Almeerders.

Het Almeerse bedrijfsleven levert graag een gerichte bijdrage aan goede doelen en initiatieven in Almere. Minister Wopke Hoekstra: “Dit platform is een mooi voorbeeld waarin bedrijven, organisaties en mensen elkaar tegemoetkomen in kennis, ervaring en middelen om samen dingen die maatschappelijk belangrijk zijn mogelijk te maken.” Ook wethouder De Jonge is erg te spreken over het initiatief: “Het is heel naar als mensen soms kansen niet krijgen omdat ze het niet kunnen betalen. Of dat maatschappelijke initiatieven niet van de grond komen omdat kennis, middelen of mogelijkheden ontbreken. Het is daarom heel mooi dat meer partijen elkaar zo kunnen vinden. Ondernemers en bedrijven hebben veel te bieden en de stad heeft genoeg goede doelen.”

De Almeerse uitdaging

‘Het begint met een vraag uit de samenleving, vaak stichtingen of verenigingen die actief zijn op het gebied van zorg, cultuur of sport. Mijn ervaring is dat veel bedrijven best een maatschappelijke bijdrage willen leveren, maar in de praktijk het zicht op de vraag én de coördinatie op de invulling van de vraagstukken missen. De Almeerse Uitdaging biedt de praktische oplossing hiervoor’, aldus Monique van de Wakker, directeur Rabobank Almere en voorzitter van het bestuur van de Almeerse Uitdaging. Een ondernemersgroep beoordeelt de aanvragen en wijst uit hun midden een projecteigenaar aan die ervoor zorgt dat het beoogde eindresultaat wordt bereikt. Het gaat hierbij niet om het genereren van financiële bijdragen, maar om bijdragen van bedrijven op het gebied van kennis en kunde, ‘handjes’ en (overtollige) materialen.