ALMERE - Uit onderzoek blijkt dat muziek je eten anders laat smaken. Van 26 tot en met 28 juli kun je het nu zelf testen. Dan geeft HiFi Klubben iedereen in Almere een unieke smaakbeleving!

Je weet vast wel dat eten beter smaakt als het er mooi uitziet. We noemen dat dan ook 'proeven met je ogen'. Maar wist je dat je ook proeft met je oren? Uit recent onderzoek blijkt dat wat we horen een enorme invloed heeft op hoe iets smaakt. En dat kun je nu zelf testen in Almere.

Sorry, mag ik misschien wat meer viool bij mijn koffie?
Om iedereen in Almere de kans te geven om te proeven met zijn oren, heeft HiFi Klubben speciale geluidsscenario's ontwikkeld. Die zijn bedoeld om verschillende smaaknuances te benadrukken. Op 26 juli tussen 13:00 en 18:00 op het Stadhuisplein en 27 en 28 juli tussen 13:00 en 18:00 op het Forum in Almere, staan de audiospecialisten klaar om voorbijgangers een unieke luister- en smaakbeleving te geven – in samenwerking met La Cabra Coffee Roasters.


'We willen mensen op straat aanspreken, een hoofdtelefoon opzetten en een kop koffie geven, terwijl ze naar verschillende geluidsscenario's luisteren. Met deze scenario's willen we mensen laten ontdekken dat geluid een grote rol speelt, bijvoorbeeld als je koffiedrinkt met de zoete tonen van een licht vioolstuk', legt Thoman Nielsen van HiFi Klubben uit.

Hoge tonen geven een zoete smaak – probeer zelf maar
Susanne Højlund, docent antropologie aan de universiteit van Aarhus, doet antropologisch onderzoek naar eten en zij zegt dat het niet altijd duidelijk is welk zintuig voor onze smaakbeleving zorgt.

'Onze smaakpapillen registreren smaak, maar het grootste gedeelte van de smaakbeleving krijgen we via de neus. In feite is smaak een verschijnsel waarbij we alle vijf onze zintuigen gebruiken. En als het om het gehoor gaat, weten we dat sommige tonen bittere smaken benadrukken, en andere tonen juist zoete smaken benadrukken', aldus Susanne Højlund.

Charles Spence, hoogleraar experimentele psychologie aan de universiteit van Oxford, heeft experimenten gedaan waarbij de deelnemers karamel aten terwijl ze naar verschillende tonen luisterden, die speciaal waren ontwikkeld om zoete en bittere smaken te benadrukken. Uit dit onderzoek bleek dat lage tonen de smaak 'umami' of 'bitter' benadrukten, terwijl hogere frequenties iets zoeter laten smaken.

'We kunnen geluid dus gebruiken om onze smaakbeleving te beïnvloeden. Als je bijvoorbeeld vindt dat een stuk chocolade te bitter is, kun je muziek opzetten die de zoete smaak wat meer naar voren haalt. Je kunt het ook zelf testen, als je bijvoorbeeld iets eet met afwisselend hoge en lage tonen', zegt Susanne Højlund.

Je kunt meedoen met dit luister- en smaakexperiment en de geluidsscenario's testen bij HiFi Klubben in Amsterdam of op https://www.hifiklubben.nl/kampanje/2019/06/luister-en-proef/