ALMERE - Op het Buitenhout College in Almere begin je al in de brugklas met de vraag: Wie ben ik en wat past bij mij? In datzelfde jaar loop je een bliksemstage bij een echt bedrijf. Om in de daaropvolgende vier jaren het antwoord te vinden op de vraag: Wat voor werk zou ik willen doen en welke vervolgopleiding kan ik het beste kiezen. Docenten, mentoren en zelfs carrièrecoaches steunen leerlingen in dit denk- en keuzeproces. Een nauwe communicatie met ouders is hierbij onmisbaar. Dat deze aanpak ook nog eens een hoog slagingspercentage met zich meebrengt is geen toeval.

‘Ik weet hoe ik het ga aanpakken.’

Leerlingen leren niet alleen uit boeken, maar door echt te doen, is de filosofie op het Buitenhout College. Als je als brugklasser start, word je vanaf de eerste dag meegenomen in het doorlopende proces van loopbaanoriëntatie. Dat begint al met de bliksemstage in klas 1.

Jesse (16 jaar, 4 mavo) liep als brugklasser stage in het bedrijf van zijn vader. “Mijn vader heeft een eigen fabriek waarin techniek en scheikunde een belangrijke rol spelen. Ik merkte tijdens die stage dat ik het ondernemen zelf eigenlijk leuker vond dan puur met techniek bezig zijn. Verder ben ik gek op auto’s. Nu ik in de vierde zit, weet ik hoe ik het ga aanpakken. Ik ga hierna naar de havo en ga dan de hbo-opleiding Automotive Business Management doen. Zo kan ik ondernemerschap en techniek mooi combineren.”

Professionals uit het bedrijfsleven

Docenten en mentoren helpen de leerlingen om hun denkproces aan te scherpen. Vanuit de gedachte: als je weet wie je bent en wat je belangrijk vindt, kun je betere keuzes maken en is de kans op uitval veel kleiner. In het derde en vierde leerjaar heeft elke leerling meerdere gesprekken met een carrièrecoach. Deze professionals uit het bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties brengen met de leerlingen hun kwaliteiten in kaart. Samen onderzoeken ze wat de mogelijkheden zijn qua toekomstig werk.
Malaika (16 jaar, 4 mavo) liep in de brugklas stage op haar oude basisschool, bij de kleuters van groep 1-2. “Ik vond dat een leuke ervaring, maar in de loop van mijn schooltijd begon ik meer te voelen voor een baan in de zorg. Mijn carrièrecoach werkt ook in de zorg en ze vertelde me wat ze allemaal meemaakte. Dat vond ik interessant. Tijdens onze gesprekken heb ik onderzocht wie ik ben en welke richting in de zorg bij mij past. Ik heb mijn keuze gemaakt en heb me al aangemeld. Het wordt de mbo-opleiding Persoonlijk begeleider Maatschappelijke Zorg.”

Gastlessen door ouders

De school haalt de maatschappij ook ‘naar binnen’: in het eerste leerjaar komen ouders tijdens gastlessen vertellen over hun werk. In de projectweek krijgen leerlingen eveneens een inkijkje in ‘het echte leven’’.

Demey (15 jaar, 3 mavo) vertelt hoe leuk hij zijn project in de brugklas vond: “We mochten met een groepje een nieuw schoolplein verzinnen.” De bliksemstage deed Demey bij de indoor-skatebaan. “Ik kwam daar al vaak en heb het zelf geregeld. Na even oefenen mocht ik achter de kassa zitten en vragen van bezoekers beantwoorden.”
Demey’s grote wens is om acteur in musicals te worden. “Toen ik een keer met mijn moeder naar de musical Aladdin ging, wist ik het. Ik zit nu op musical-les en wil na de mavo naar de theateropleiding op het Creative College. Mijn carrièrecoach heeft me het vertrouwen gegeven dat ik het gewoon kan gaan proberen. Laatst was ik bij een open dag en heb ik gevraagd hoe het werkt met de audities.”

Wennen veel makkelijker dan gedacht

Alle drie de leerlingen kijken met plezier terug op hun start op het Buitenhout. Jesse: “Ik vond het interessant, een hele nieuwe omgeving, met nieuwe docenten, nieuwe vrienden en echte cijfers in plaats van voldoende/goed. Het wennen ging veel makkelijker dan ik had verwacht. Het voelde meteen als eigen.” Malaika vond haar klas ook meteen leuk. “En de docenten waren heel gezellig, je kon vaak met ze lachen.”

Demey sluit zich aan bij zijn schoolgenoten. “De docenten zijn echt aardig. Mijn klasgenoten waren heel open en we hielpen elkaar ook met vragen.”

Dat een fijne sfeer en ‘weten wat je wil’ bijdraagt aan goede resultaten lijkt te kloppen. De slagingspercentages op het Buitenhout College zijn bovengemiddeld hoog, variërend van 97% tot 100%. Van de mavo-scholieren stroomt 20% door naar de havo.

“Als leerlingen na het slagen ook nog eens enthousiast zijn over hun keuze voor een vervolgopleiding, dan is ons belangrijkste doel bereikt”, zegt decaan Inge Kirsten. “Onze leerlingen zijn immers de baas van morgen.”