FLEVOLAND - Volgens de provincie Flevoland rijden er momenteel minder bussen vanwege een personeelstekort bij EBS. Chauffeurs geven aan dat het niet alleen aan het personeelstekort ligt, maar ook aan een tekort aan goed materiaal. Bij de provincie is er begrip dat het uitvallen van lijnen, ingrijpend en vervelend is voor reizigers die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Om deze reizigers zo veel mogelijk op weg te helpen, biedt de provincie Flevoland een tijdelijke oplossing door de inzet van de Regiotaxi.

Tijdelijke oplossing

De provincie geeft aan dat de Regiotaxi een tijdelijke oplossing biedt voor speciale groepen mensen. Hierbij valt te denken aan leerlingen in het bijzonder onderwijs, ouderen en mensen met een lichamelijke of lichte mentale beperking.

Reizigers die gebruikmaken van het busvervoer en daarnaast geen ander alternatief hebben - zoals auto, carpoolen, fiets, het reizen op een ander moment - kunnen tot 14 april gebruikmaken van de Regiotaxi, zonder extra kosten.

De provincie Flevoland benadrukt nogmaals dat het gebruik van de Regiotaxi een tijdelijke oplossing is en alleen bedoeld is voor mensen die echt geen andere mogelijkheid hebben om te reizen.

Dit wordt specifiek gemeld, daar de Regiotaxi maar een beperkte capaciteit heeft. Het is daarom voor de provincie ook onmogelijk om hele buslijnen te vervangen, waarvan tientallen leerlingen gebruik maken.

Werkwijze gebruik Regiotaxi

Busvervoerder EBS / RRReis heeft afgesproken met de provincie Flevoland om vanaf 14 april een nieuwe en verbeterde dienstregeling te gaan rijden. Men kan via de reisplanner zien welke ritten er rijden.

De Regiotaxi moet vooraf geboekt worden en daarvoor zijn van belang 4 stappen. Stap 1 is dat men minstens 1 uur voor vertrek natrekt hoe men de reis het beste kan maken. Dit kan onder meer via de RRReis planner.

Indien de lijn uitvalt die men wilt gebruiken en dat de volgende pas na 45 minuten zal vertrekken, kan men gebruikmaken van de Regiotaxi (stap 2). Hierna volgt stap 3 en dat is het boeken van de rit via 0900 - 2228877.

Hierbij wordt gevraagd naar het telefoonnummer van de aanvrager. Op deze manier kan de chauffeur contact houden om de rit af te stemmen. Bij het boeken is het van belang om te onthouden dat de Regiotaxi 15 minuten eerder of later kan komen.

De rit kan in de Regiotaxi met PIN of contant worden afgerekend. De eventuele meerkosten die men heeft gemaakt, kan men terugkrijgen van RRReis. Dit gebeurt op de site van de vervoerder.

Na 14 april zal de Regiotaxi weer volgens de gebruikelijke voorwaarden worden ingezet. Dit is dan te lezen via de site van de Regiotaxi . Vragen en klachten kan men indienen bij de klantenservices van RRReis.