SCHIPHOL - Sinds afgelopen mei werkt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) aan het volledig vernieuwen van het Instrument Landing System (ILS) van de Buitenveldertbaan. Dit gebeurt gelijktijdig met het groot onderhoud aan deze baan door Schiphol. Nu het werk op de grond gereed is, gaat de volgende fase van de vernieuwing van start: de juiste en nauwkeurige werking van het landingssysteem controleren met meetvluchten. De vluchten staan gepland op 25 en 30 september en 7 oktober.

Metingen in de avond


De metingen zijn in de avond omdat het overdag te druk is in het luchtruim met ander verkeer om de vluchten veilig uit te voeren. Op donderdag 25 september start het meetvliegtuig eerst met een korte referentievlucht van een half uur. Om zo te controleren of de glijpadantennes op de juiste hoogte zijn geïnstalleerd en het signaal voldoet aan de (inter)nationale vereisten. De verwachting is dat deze vlucht plaatsvindt tussen 19:00 en 20:00 uur. De meetvluchten van 30 september en 7 oktober zijn langere vluchten van ongeveer drie uur en vinden plaats tussen 20:00 uur en 1:30 uur. LVNL streeft ernaar om de hinder in de omgeving te beperken door de vluchten zo vroeg mogelijk te laten starten. De exacte starttijd is afhankelijk van de weersomstandigheden en het verkeersaanbod. De meest actuele informatie is te vinden op de website van Bewoners Aanspreekpunt Schiphol via www.bezoekbas.nl. Na de meetvluchten volgt nog een betrouwbaarheidsperiode van dertig dagen conform internationale veiligheidseisen. Hierna is de Buitenveldertbaan weer bij alle zichtomstandigheden inzetbaar voor landingen.

Vliegtuig zichtbaar in de omgeving

De metingen worden uitgevoerd met een speciaal meetvliegtuig van SVEGE onder coördinatie van het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR). Het toestel (een Beechcraft King Air 350 (T7-CAL)) vliegt op verschillende hoogtes meerdere naderingen met verschillende afstanden tot het begin van de landingsbaan. Het is mogelijk dat de omgeving hinder ervaart van het meetvliegtuig. De verwachting is dat dit kan gebeuren in de omgeving van Amsterdam, Amstelveen, Ouderkerk aan de Amstel, Diemen, Hoofddorp, Muiden, Weesp, Naarden, Bussum en Almere. 

Wat is een ILS?

Een Instrument Landing System (ILS) begeleidt vliegtuigen veilig naar de juiste plek op de landingsbaan. Bij een nadering met behulp van ILS wordt gebruik gemaakt van een systeem dat op de grond staat. Dit is een radionavigatiesysteem dat vliegtuigen ondersteunt om via een rechte lijn en vaste daalhoek geleidelijk en veilig te dalen naar de landingsbaan. Het ILS zendt een signaal uit dat vliegtuigen op ongeveer 11 kilometer vanaf de landingsbaan kunnen oppikken.

Kijk voor meer informatie op lvnl.nl/werkzaamheden