FLEVOLAND - Het primair onderwijs in Flevoland kampt met het grootste lerarentekort van Nederland. Vooral in Almere en Lelystad is de nood hoog. Scholen hebben dagelijks moeite om voldoende gekwalificeerd personeel voor de klas te krijgen. Omdat het tekort naar verwachting zeker tot 2040 aanhoudt, is er dringend behoefte aan nieuwe oplossingen. Daarom is het project 'Anders organiseren van onderwijs in Flevoland – op zoek naar duurzame oplossingen voor goed onderwijs' gestart. In dit onderzoeks- en ontwerptraject werken scholen, gemeenten, kinderopvang en jeugdhulp samen aan vernieuwende vormen van onderwijsorganisatie.

Onderwijs vernieuwen met praktijkkennis en wetenschap

Het project richt zich op het ontwikkelen van evidence-informed manieren om goed onderwijs te bieden met minder leraren. Hierbij wordt rekening gehouden met de specifieke context van iedere school, zoals leerlingpopulatie, teamsamenstelling en onderwijsvisie. En gebruikgemaakt van de kennis van zowel praktijkexperts als wetenschappers. "Er bestaat geen one-size-fits-all oplossing voor het lerarentekort," zegt Edith Roefs, associate lector Urban Care & Education. "Daarom combineren we praktijkervaring met wetenschappelijke inzichten, zodat scholen in hun eigen context duurzame oplossingen kunnen ontwikkelen." Voorbeelden van anders organiseren zijn het inzetten van kunstenaars of biologen voor specifieke lessen, of het laten meedraaien van jeugdhulpmedewerkers als onderwijsondersteunend personeel.

Ontwerplab in Flevoland

Een belangrijk onderdeel van het project is het ontwerplab, waarin zes scholen begeleiding krijgen van praktijkexperts die al veel ervaring hebben met vernieuwende organisatievormen. Samen ontwikkelen zij plannen die aansluiten bij de visie en context van de school. Roefs: "De scholen zijn zowel vertrekpunt als eindpunt. Het anders organiseren is geen doel op zich, maar een middel om de visie van de school te realiseren."

Na de planfase volgt de implementatie. Het lectoraat Urban Care & Education van hogeschool Windesheim onderzoekt samen met de Universiteit van Amsterdam hoe dit in de praktijk werkt en ondersteunt scholen met tussentijdse evaluaties.

Samenwerken aan een hoopvolle toekomst

Met dit project zetten scholen, gemeenten en partners in Flevoland een belangrijke stap richting toekomstbestendig onderwijs. De intentie is dat de opgedane kennis niet alleen bijdraagt aan oplossingen in Almere en Lelystad, maar ook aan verbeteringen in het onderwijs in de rest van Nederland.

Over het project

Het onderzoek wordt uitgevoerd door hogeschool Windesheim en de Universiteit van Amsterdam, in samenwerking met:

    • Almeerse Scholen Groep (ASG)
    • Prisma
    • SKO
    • SCPO
    • Stichting SchOOL
    • Passend onderwijs Almere
    • GO Kinderopvang
    • Triade Vitrée
    • Kubus/Scala Lelystad
    • CAOP
    • Gemeente Almere
    • Gemeente Lelystad