FLEVOLAND - Brandteam InFlevoland greep nét naast de Nationale City- en Regiomarketing Innovatie Award. Toch is het brandteam trots op de nominatie. Want haar aanpak Identiteitsversterkend bouwen en wonen is een inspiratie voor het vakgebied city- en regiomarketing.

De jury: “Het project is een goed voorbeeld van hoe planologie en marketing en branding van steden en regio’s samen kunnen komen.” De gelaagdheid van identiteitsversterkend bouwen op niveau van provincie en gemeente behoeft nog verdere aanscherping.

Brabant Partners heeft De Innovatie Award gewonnen. Brandteam InFlevoland feliciteert haar met deze prachtige waardering. Ook felicitaties voor Almere City Marketing omdat zij de andere trofee - De Nationale City- en Regiomarketing Trofee 2025 - heeft veroverd.

Groot denken, klein beginnen

Met de aanpak Identiteitsversterkend bouwen en wonen is een nieuwe beweging gestart in Flevoland: vanuit woonbeleid, gebiedsontwikkeling, stedenbouw, communicatie en marketing samenwerken aan versterking van de identiteit en het woonverhaal van Flevoland. Deze integrale aanpak tussen woonbranding en het ruimtelijk domein is uniek op provinciaal niveau. Zo ontstaat meer grip op de P van ‘product’ in regiomarketing. Met als doel: de komende decennia de identiteit van Flevoland steeds meer terugzien in de fysiek gebouwde omgeving.

Gedeputeerde Harold Hofstra: “Dat onze gemeenten en provincie via inzet van ons brandteam bewuster willen sturen op identiteitsversterkend bouwen laat zien dat we samen de schouders zetten onder de versterking van het imago van en de binding met Flevoland.”

Thuis in Flevoland

Flevoland wil met wat er gebouwd wordt, het Flevolandse verhaal vertellen en de identiteit van haar steden en dorpen uitdragen. Een thuis in Flevoland is meer dan stenen en een dak boven je hoofd. Je wilt je ook herkennen en verbonden voelen met het verhaal en de historie van Flevoland. Of met de wijze waarop de inwoners samen het woonproject hebben vormgegeven en het verhaal van de plek delen.

Meer woningen in Flevoland

In Flevoland gaat nog veel gebouwd worden. Dat beïnvloedt het fysieke uiterlijk en de perceptie van onze provincie. De aanpak Identiteitsversterkend bouwen en wonen is een langjarig proces om het unieke karakter van Flevoland te benadrukken in de gebouwde omgeving. Zodat bij elke vorm van nieuwbouw en ruimtelijk inrichting bewust wordt nagedacht over de impact ervan op onze nog steeds groeiende identiteit. Provincie Flevoland, zes gemeenten en brandteam InFlevoland doen dit vanuit gedeelde uitgangspunten, woonverhaal, woonwaarden Flevoland en handvatten in deze handreiking.

Treffende voorbeelden

  • Wandelementen van Flevolandse schokbetonschuren herkenbaar in de woninggevels aan de Gerrit van der Heidehage in Emmeloord.
  • Typische Flevolandse verkaveling van de akkers zichtbaar in woonwijken van Nagele.
  • Kenmerkende structuur van Flevolandse landerijen vertaald in ontwerp van woonwijk Dronten-Zuid.
  • Het beeld van de Flevolandse schokbetonschuren vastgelegd in de gevels van woningen Zuiderweide in Dronten.
  • De Rooie Donders van Almere markeren als ‘silo’s’ de overgang tussen landelijk en stedelijk gebied van Flevoland.