ALMERE - Intralogistiekspecialist Linde Material Handling (MH) heeft zijn assortiment geautomatiseerd intern transport uitgebreid. Hiermee maken ze hun vernieuwde productportfolio compleet. Een opvallende toevoeging aan het assortiment is de geautomatiseerde Linde K‑MATIC k VNA-truck. “Als klanten uitsluitend volle pallets opslaan en ophalen in hoge stellingen, hoeven ze met deze geautomatiseerde smalle gangen truck geen manueel bediende truck meer aan te schaffen”, legt Pascal Kuster, Sales Trainer Automated Guided Vehicles bij Linde MH, uit. Andere trucks die op de markt zullen worden gebracht, zijn de Linde R-MATIC k reachtruck en de Linde L‑MATIC AC k stapelaar met contragewicht en vrijdragende vorken. Deze serieproductiemodellen zijn ontworpen om de voordelen van automatiseringsprojecten met Linde MH te maximaliseren. Hierdoor worden de planning- en implementatietijden verkort en tegelijkertijd een grotere efficiëntie en lagere kosten gegarandeerd.

“Met de nieuwe modellen, de reeds gelanceerde geautomatiseerde Linde L-MATIC HD k-stapelaar en de volledig geautomatiseerde compacte Linde L-MATIC-core variant kunnen we de materiaalstroomprocessen van klanten eenvoudiger en kostenefficiënter automatiseren en tegelijkertijd servicegerichter en flexibeler maken voor uitbreiding”, aldus Pascal Kuster. De ‘toolbox’ die de automatiseringsplanners van Linde MH gebruiken om deze concepten te ontwikkelen, omvat hoogwaardige, energiezuinige en eenvoudig te programmeren AGV's en AMR's. “Onze nieuwe trucks spelen een sleutelrol in onze automatiseringsoplossingen. Een goede projectplanning en -voorbereiding zijn echter net zo cruciaal voor het succes”, benadrukt Kuster. “Onze klanten investeren immers in een oplossing, niet alleen in een product.” De standaardisatie van processen is een essentiële voorwaarde voor elk automatiseringsproject. In dit verband is het belangrijk op te merken dat processen met manuele trucks niet altijd één op één kunnen worden vervangen door een AGV variant van deze truck. Bijvoorbeeld: als een reachtruckchauffeur voorheen ook verantwoordelijk was voor het transport van goederen van de ontvangstruimte naar de hoogbouwstellingen, kan het in het geautomatiseerde systeem efficiënter zijn om voor dit deelproces een geautomatiseerde stapelaar te gebruiken om de doorvoer te verhogen en de palletverwerkingskosten per uur te optimaliseren.

Linde K-MATIC k: Een nieuwe generatie trucks voor efficiënte automatisering

Hoe groter het productportfolio, hoe meer mogelijkheden er ontstaan voor het ontwikkelen van automatiseringsoplossingen die precies zijn afgestemd op de specifieke behoeften van klanten. Linde MH profileert zich hierin door het meest uitgebreide assortiment trucks in de branche aan te bieden. De Linde K-MATIC k behoort tot de top van de magazijntechnologie. Met een laadvermogen van 1,5 ton en een maximale hefhoogte van 14,5 meter is deze smalle gangen truck (VNA) ontworpen om de magazijncapaciteit optimaal te benutten. “Aangezien de truck voornamelijk in gangpaden tussen stellingen wordt gebruikt, is een geautomatiseerde truck een verstandige keuze”, legt Sales Trainer Pascal Kuster uit. “Zo kunnen medewerkers zich concentreren op activiteiten met een hogere toegevoegde waarde.”

De Linde R-MATIC k reachtruck is ideaal voor geautomatiseerde aanvulling in magazijngedeeltes met brede gangpaden. Er zijn drie modellen beschikbaar, met een laadvermogen tot 2,3 ton. Om de trucks optimaal aan te passen aan individuele behoeften, kunnen ze worden uitgerust met een ruime keuze aan modulaire mastvarianten, met een maximale hefhoogte tot 10 meter. Geautomatiseerde shuttle- en opslagoplossingen maken het uitgebreide productgamma compleet.

Innovatieve technologie verhoogt de productiviteit

Zowel VNA-trucks als reachtrucks maken gebruik van de nieuwste reflectortechnologie voor navigatie. Ze zijn uitgerust met een sensorgestuurd palletpositioneringssysteem met ‘intelligente’ vorken voor het nauwkeurig opslaan en ophalen van geschikte ladingdragers zoals europallets, gaascontainers en CHEP-pallets. Het systeem detecteert niet alleen of een stellingslocatie leeg is, maar identificeert ook eventuele obstakels. Als pallets niet correct zijn uitgelijnd, passen de vorken zich automatisch aan. Bovendien zorgt het systeem ervoor dat de goederen nauwkeurig in het rek worden geplaatst voordat de vorken uit de ladingdrager worden getrokken. De trucks worden aangedreven door loodzuurbatterijen of de nieuwste generatie lithium-ionbatterijen voor maximale energie-efficiëntie. Beide batterijtypes kunnen worden gecombineerd met alle beschikbare manuele of automatische oplaadopties. Een duidelijk, gekleurd touchscreen vereenvoudigt de communicatie tussen mens en machine en maakt het invoeren van besturingsopdrachten eenvoudiger. Talrijke standaardfuncties, zoals 360°-scanners, noodstopschakelaars, lichten en akoestische signalen, zorgen voor maximale bedrijfsveiligheid. Deze functies kunnen worden aangevuld met optionele functies, waaronder 2D-gordijnlasers en andere verlichtingsoplossingen zoals BlueSpot en rode waarschuwingslijnen op de grond naast de truck.

Geïntegreerd softwareplatform MATIC:move

Alle nieuwe trucks zijn door Linde zelf in eigen huis ontwikkeld en ontworpen om belangrijke intralogistieke processen van begin tot eind in kaart te brengen. VNA-trucks en reachtrucks zijn digitaal verbonden met de stapelaars. Geautomatiseerde trucks worden aangestuurd via de uniforme gebruikersinterface van het softwareplatform Linde MATIC:move (of MATIC:move+), dat realtime monitoring, weergave van openstaande orders, voorspellend onderhoud en gestandaardiseerde koppeling met WMS- en ERP-systemen mogelijk maakt. Bovendien vergemakkelijkt de Linde Warehouse Manager de koppeling van geautomatiseerde en manuele trucks en hun integratie in operationele veiligheidsassistentiesystemen zoals de Linde Safety Guard. “Samenwerking met onze klanten is echter een belangrijke factor voor succes”, benadrukt Pascal Kuster, automatiseringsexpert bij Linde MH. “We bieden besluitvormers uitgebreide ondersteuning gedurende het hele proces, van de conceptfase tot en met de implementatie. We helpen bij het standaardiseren van processen, het definiëren van key performance indicators en het simuleren van materiaalstromen met behulp van onze digital twin. Deze aanpak zorgt voor een solide basis voor een succesvolle projectafronding en een snel rendement op de investering. En na de inbedrijfstelling zorgen ervaren servicetechnici ervoor dat klanten kunnen rekenen op snelle responstijden voor onderhoud en reparaties.”

Motrac

Motrac is sinds 1954 exclusief importeur van Linde hef- en magazijntrucks en we zijn uitgegroeid tot een toonaangevende totaalaanbieder van interne logistiek. Motrac neemt alle zorg uit handen en biedt een 24/7 onderhoudsservice plus expertise en engineering voor de volledige inrichting van uw magazijn.

Meer informatie: www.motrac.nl