ALMERE - In Almere zijn geen extra kosten verbonden aan afvaldiensten zoals het gebruik van de recyclingperrons, de bladkorven en de ophaalservice voor grofvuil.
Alle Almeerders betalen aan deze diensten mee, of ze er nu gebruik van maken of niet. Het college stelt aan de gemeenteraad voor om meer volgens het 'de gebruiker betaalt'-principe te gaan werken. Dat is goedkoper, eerlijker, en het college hoopt hiermee ook het scheidingsresultaat te verbeteren.
In Almere wordt het afval minder goed gescheiden dan in vergelijkbare gemeenten. Dat is slecht voor het milieu en maakt de afvalverwerking duur. Vorig jaar is besloten dat de verwerking van het afval helemaal betaald moet worden met de afvalstoffenheffing die Almeerders gezamenlijk betalen. Dat is nu nog niet zo: per jaar is er nog ongeveer 900.000 euro extra nodig om alle kosten te dekken. Om de afvalstoffenheffing kostendekkend te maken, moet het tarief omhoog of de kosten omlaag. Het college kiest voor dat laatste en stelt een aantal mogelijke maatregelen aan de gemeenteraad voor om slimmer om te gaan met de kosten van de afvalverwerking. Met deze maatregelen wil het college meer dan 900.000 euro per jaar besparen. Met deze extra besparing kan dan de afvalstoffenheffing voor eenpersoonshuishoudens worden verlaagd.
Ongewenste effecten
In Almere zijn geen extra kosten verbonden aan het gebruik van de recyclingperrons en de ophaalservice voor grofvuil. Maar dat betekent wel dat alle Almeerders aan deze diensten meebetalen, of ze er nu gebruik van maken of niet. Daarnaast zien we ook ongewenste effecten op het gebied van afvalscheiding en hergebruik. Zo wordt in Almere relatief weinig gebruik gemaakt van de recyclingperrons. 65 procent van het grofvuil wordt in onze stad in de wijken opgehaald terwijl dat landelijk maar 9 procent is. Dit maakt de afvalinzameling natuurlijk kostbaar. Een ander groot nadeel is dat dit grofvuil veel minder goed gescheiden kan worden dan het grofvuil dat naar een recyclingperron wordt gebracht. Van in de wijk opgehaald grofvuil kan ongeveer de helft worden hergebruikt, terwijl dat op de perrons bijna 90 procent is.
Zelf wegbrengen, weggeven of verkopen
Door extra kosten te rekenen voor de ophaalservice voor grofvuil, en tegelijkertijd een van de recyclingperrons ook op zondagmiddag te openen, hoopt het college dat Almeerders vaker zullen kiezen voor zelf wegbrengen, weggeven of verkopen. Het minst drukke recyclingperron zou dan niet zes maar vier dagen per week open gaan. Ook het betalen voor een tweede gft-container of rest+pmd-container is een mogelijke maatregel. De tweede rest+pmd-container zou dan ook voor huishoudens met vijf personen beschikbaar komen in plaats van de huidige norm van zes personen. Wethouder Jesse Luijendijk: "Het is belangrijk dat spullen vaker een tweede leven krijgen in Almere. Het is zo ontzettend zonde om spullen weg te gooien waar een ander nog iets aan heeft. Helemaal als het in een verbrandingsoven verdwijnt. Daarom hoop ik dat we Almeerders met deze matregelen stimuleren om vaker te kiezen voor bijvoorbeeld tweedekanshoeken, weggeefgroepen op social media of Marktplaats."
Nog niets besloten
Het voorstel van het college bevat ook alternatieve maatregelen waar de gemeenteraad voor kan kiezen. Er is dus nog niets besloten, ook niet over de tarieven van eventuele betaalde diensten. Na besluitvorming door de gemeenteraad zullen maatregelen op z'n vroegst 1 januari 2026 ingaan.
Over het kostendekkend maken van de afvalstoffenheffing
Door teruglopende inkomsten vanuit het Rijk staan veel gemeenten in Nederland voor een grote financiële opgave. Om toch door te kunnen gaan met belangrijke taken zoals jeugdhulp, armoedebestrijding, veiligheid en de aanpak van de woningnood, zijn maatregelen nodig. Bij de begroting 2025 is afgesproken dat Almere dit probleem gaat oplossen door een combinatie van bezuinigingen en hogere lasten. Naast het verhogen van de parkeertarieven en de OZB, is ook afgesproken dat de afvalstoffenheffing kostendekkend moet worden.