ALMERE - Almere groeit snel. De stad wordt steeds drukker, terwijl de ruimte om te parkeren beperkt is. Daarom heeft het college van burgemeester en wethouders nieuw parkeerbeleid vastgesteld. Dit nieuwe parkeerbeleid zorgt ervoor dat er meer ruimte komt voor mensen, kinderen, fietsers en groen, zonder dat de bereikbaarheid voor wie de auto nodig heeft verloren gaat. Almere wil zo een fijne stad blijven om te wonen, werken en spelen.

Wethouder Micha Mos (mobiliteit): "Door dit nieuwe parkeerbeleid kunnen we beter omgaan met de ruimte in onze stad. We maken ruimte voor woningbouw, pakken parkeeroverlast aan waar nodig en stimuleren duurzame mobiliteit, zoals fietsen en openbaar vervoer. Zo maken we Almere groener en gezonder, en geven we ruimte terug aan de Almeerders."

Belangrijkste uitgangspunten

Met het nieuwe parkeerbeleid wordt de ruimte in de stad beter verdeeld. Waar dat kan is er ruimte voor auto's. In sommige delen van de stad is daar weinig plek voor. Op het moment dat de gemeente een straat of wijk opnieuw inricht of groot onderhoud doet worden er keuzes gemaakt voor bijvoorbeeld meer groen, speelplekken of fietspaden. In andere gevallen wordt er gekozen voor extra ruimte om te parkeren. Dit hangt af van wat een buurt nodig heeft.

Bij nieuwbouw wordt goed gekeken hoeveel parkeerplekken nodig zijn, en soms wordt er minder ruimte voor auto's gereserveerd, bijvoorbeeld in het centrum of bij stations. Daar wordt ook ruimte gemaakt voor deelvervoer.

Als het op plekken te druk wordt met parkeren, kan betaald parkeren worden ingevoerd, maar alleen na overleg met bewoners en ondernemers. Daar zijn spelregels voor opgesteld. Om het parkeren van auto's beter te spreiden over de parkeergarages, worden verschillende parkeertarieven ingevoerd. De eerste parkeervergunning of het parkeerabonnement blijft betaalbaar, een tweede of derde wordt duurder. Daarnaast zorgt de gemeente voor voldoende plekken om fietsen te parkeren.

Met dit nieuwe parkeerbeleid zorgt Almere voor een fijne, bereikbare en groene stad waar ruimte is voor iedereen.

Beleid mede gebaseerd op ideeën uit de stad

Bij het maken van het parkeerbeleid hebben veel mensen meegedacht en ideeën ingebracht. Er zijn gesprekken gevoerd met verschillende organisaties, woningbouwverenigingen en het ziekenhuis. Ook deden bijna 3.000 inwoners mee aan een enquête over parkeren. Daarna werden er focusgroepen gehouden per stadsdeel om ervaringen te bespreken. Het ontwerp van het beleid lag negen weken open voor reacties van inwoners en ondernemers. Op basis van de reacties is het beleid aangepast en verbeterd. Alle reacties en veranderingen zijn vastgelegd in de bijlagen bij het beleid. Het parkeerbeleid wordt de komende maanden besproken met de raad, die er uiteindelijk een beslissing over neemt.