ALMERE - Kwaliteit op school valt of staat bij de juiste mensen voor de klas. Juist daar lopen we de komende jaren tegen problemen aan. Als er niets verandert, dreigt een stevig lerarentekort, ook in Almere. Alleen al op de basisscholen kan dat tekort weleens oplopen tot negentig voltijdbanen in 2023. Op de middelbare scholen kan het gaan om zo’n zestig voltijdbanen. Nu al zijn vacatures moeilijk in te vullen en staan lesuren onder druk. Komende vrijdag, zaterdag en zondag zetten tientallen mensen zich drie dagen lang in om vernieuwende oplossingen te bedenken. Volgens de principes van ‘design thinking’ proberen ze tijdens ‘Lerarentekort: De Challenge’ te komen tot de inzichten en doorbraken die het verschil gaan maken.

Simpele oplossingen voor het lerarentekort zijn er niet. Daar is het probleem gewoonweg te ingewikkeld voor. De gemeente en de Almeerse scholen hebben daarom de denkkracht ingeroepen van mensen uit de stad en daarbuiten. Van ouders, studenten, docenten, ondernemers, techneuten, creatievelingen en allerlei anderen. Ook allerlei direct betrokkenen van de Almeerse scholen zijn van de partij. Minister Arie Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs en Media) komt vrijdagavond langs om zijn licht te werpen op het landelijke lerarentekort.

Beloning voor het beste concept

In masterclasses leren de deelnemers over ‘design thinking’: innoveren met de eindgebruikers als centrale uitgangspunt. Die creatieve en analytische vaardigheden brengen ze met hun team meteen in de praktijk. Ze leggen de essentie van het probleem bloot en werken concepten uit voor mogelijke oplossingen. In pitches laten ze de vakjury zien waarom juist hun concept de Almeerse scholen verder gaat helpen. Het winnende team krijgt zondagmiddag 1.500 euro uit handen van een vakjury.