De proef van twee jaar geldt voor een trein in de nacht van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag op het traject Zwolle – Lelystad Centrum (1:45) – Almere Centrum (1.59) – Amsterdam Centraal (2.19) – Schiphol (2.41) en terug: Schiphol (2.45) – Amsterdam Centraal (2.58) – Almere Centrum (3.21) – Lelystad Centrum (3:35) - Zwolle. Op Amsterdam Centraal en Schiphol kan overgestapt worden op andere nachttreinen.
Wethouder Micha Mos (Mobiliteit, Almere): "Met deze nachttrein vergroten we de wereld van veel Almeerders: mensen die voor hun werk 's nachts afhankelijk zijn van goed openbaar vervoer, mensen die graag eens in Almere uit willen, of mensen die juist een avondje willen doorbrengen in de ons omliggende steden. Ook reizigers van en naar Schiphol krijgen het zo veel gemakkelijker. We zijn enorm blij dat we samen met Arriva dit kunnen realiseren voor alle Almeerders. Een nachttrein hoort gewoon bij de grootte en groei van onze stad."
Open toegang
Arriva is door Almere gevraagd een voorstel te doen voor de nachttrein op basis van het open toegang-principe. De gemeente Almere en de gemeente Lelystad staan ieder voor € 100.000 per jaar garant voor de nachttrein. Dit gebeurt in de vorm van een subsidie. Verkochte treinkaartjes worden hierop in mindering gebracht. Hoe succesvoller de proef is, hoe lager de bijdrage van de gemeenten is (maximaal zelfs geen bijdrage). Na twee jaar wordt de proef geëvalueerd en wordt gekeken naar een mogelijk vervolg.
Wethouder Piet van Dijk (Mobiliteit, Lelystad): "Samen met Arriva zetten wij een belangrijke stap richting betere bereikbaarheid voor onze stad. Het biedt Lelystedelingen die willen uitgaan, werken of reizen meer mogelijkheden om op een prettige en comfortabele manier gebruik te maken van de grootstedelijke voorzieningen die aanwezig zijn binnen onze regio, ook 's nachts."
Prijzen
Prijsvraag
Wat eraan vooraf ging
Op basis van PSO-verordening (Verordening (EG) nr. 1370/2007 over het openbaar personenvervoer per spoor en over de weg) is het toegestaan om een financiële garantie te geven bij open toegang. De afspraken hierover zijn vastgelegd in een overeenkomst. Dit is geen openbaardienstcontract of concessie zoals bedoeld in de Wet personenvervoer 2000 en de Europese PSO-verordening. De gemeente Almere publiceert het voornemen tot subsidie op Tendernet. Als er binnen de reactietermijn van 20 kalenderdagen geen bezwaren worden ingediend, kan de nachttrein rijden volgens planning.
Met dit besluit geeft het college van burgemeester en wethouders ook uitvoering aan een motie van D66, BIJ1, GroenLinks en Partij voor de Dieren, die door de raad is aangenomen.